
Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  76 

 

Convergence and the “Black News Hole”: 

Canadian Newspaper Coverage of the 2003 Lincoln Report 

Marc Edge 

Thompson Rivers University 

 

Abstract 

Canada has historically had highly-concentrated press ownership, but in 2000 cross-
media convergence also became a factor, as the two largest privately-owned television 
networks made major newspaper acquisitions. This paper examines daily newspaper 
coverage of a 2003 report on broadcasting that included a call for a moratorium on new 
licences for broadcasters that also own newspapers. Anecdotal observations of press 
critics that newspaper coverage of the report fell into a “Black News Hole” are 
confirmed. 
 

Introduction 

In mid-2003, after two years of study and public hearings across Canada, the 

standing Heritage Committee of the House of Commons issued an 872-page report 

described by one communication scholar as “the most comprehensive review of Canadian 

broadcasting in 20 years.”1 Titled Our Cultural Sovereignty: The Second Century Of 

Canadian Broadcasting, the report made 97 recommendations for addressing concerns 

that had been widely expressed in Canada since a series of media mergers in 2000 saw 

the two largest privately-owned television networks partner with some of the country’s 

largest daily newspapers. Specifically, the committee chaired by Member of Parliament 

Clifford Lincoln called for an immediate moratorium on new broadcast licenses for 

companies that also own newspapers pending a government review of the issue, saying 

“the danger is that too much power can fall into too few hands and it is power without 

accountability.”2 A firm government policy on the issue of media cross-ownership was 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  77 

 

badly needed and should be in place by June 2004, the report recommended. “The 

potential problems with cross-media ownership are sufficiently severe that the time has 

come for the federal government to issue a clear and unequivocal policy on this matter.”3 

Restrictions on foreign ownership, which some industry advocates had argued should be 

lifted, were instead recommended to be maintained in order to better preserve Canada’s 

cultural sovereignty. The report also urged increased funding for the publicly-owned 

Canadian Broadcasting Corporation, for the same reason.  

But despite the obvious amount of government resources that went into producing 

the report, if not the importance of the issues it addressed, media coverage of the Lincoln 

Report and its recommendations was “sparse,” according to media critics. Toronto Star 

columnist Antonia Zerbisias concluded from the paucity of press coverage that it 

“virtually fell into a black news hole.”  

You’d think that, when five pounds of government reportage about 
broadcasting in this corporately merged and converged Canada hit all the 
desks in Media Land, the thud would be deafening. Instead, the 
mediaocracy has been strangely silent. Or, maybe not so strangely. . . . 
These are not proposals that some media barons wanted to see. To them 
the CBC is competition, unfairly aided and abetted by a billion bucks or so 
of government funding every year. Some media chiefs would like to sell 
out to foreigners in order to boost their stock value. And none wants to see 
limits placed on their growth, even if that growth is against the public 
interest in a democracy that depends on a diverse marketplace of ideas.4  
 
The federal government’s response to the report, which was mandated by law to 

be delivered within six months, elicited little more press coverage when it came in 

November. The first paragraphs of the eleven-page response cautioned the industry not to 

expect much action, and in the absence of hard news to report, press reports were 

similarly muted. “Many of the issues addressed by the Standing Committee are complex 

and interrelated,” stated the government’s response. “Accordingly, many of its 97 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  78 

 

recommendations call for further analysis, examination and policy development before 

any decisions are taken.”5 The lack of government support for the Lincoln committee’s 

recommendations was described as “appalling” by a spokesman for the advocacy group 

Our Public Airwaves. “They’re not prepared to commit even in principle,” complained 

executive director Arthur Lewis.6 

As a result of the scarcity of publicity attracted by the Lincoln Report, the 

industry journal Playback in early 2004 labeled it the “under-reported” report. “Sank like 

a cinder block. Gone the way of the dodo. Fell off the radar. These are the phrases that 

spring to mind when one thinks of the Lincoln report.”7 Public broadcasting advocates 

complained that the seven months since its release had seen the report “unfairly buried” 

and “shouted down by big media,” according to Playback.    

The report made no splash, eliciting only a lukewarm formal response 
from Ottawa and little mainstream media attention, leading some to 
suggest that maybe – just maybe – the whole thing had been willfully 
ignored by this country’s biggest congloms, CanWest Global and BCE, 
which would prefer to see ownership laws relaxed and the CBC cut 
down.8 
 
The scant press coverage the Lincoln report received was evidence to some 

Canadians of a conspiracy of silence in their highly-concentrated and now converged 

media. Others pointed to alternative, less Machiavellian explanations. This article 

examines coverage of the Lincoln report in major Canadian daily newspapers, compares 

the situation surrounding it with an analogous scenario playing itself out in the U.S., and 

analyses media conspiracy theories and alternative explanations for plausibility. 

 

 

 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  79 

 

Background 

Canada saw a series of corporate mergers in 2000 that changed the media 

landscape as firms sought to catch the wave of cross-media “convergence” that began 

building with the marriage early that year in the U.S. between AOL and Time Warner. 

“Cross-ownership” of outlets in different media by the same company, as convergence 

was called then, had been banned in Canada by Order in Council following the 1981 

report of the Royal Commission on Newspapers, but the prohibition had been allowed to 

lapse in 1985 after control of the federal government passed from the Liberal Party to the 

Conservatives.9 A proposed Canada Newspaper Act that would have limited the size of 

newspaper chains and addressed the cross-ownership issue similarly died on the order 

paper with the change of government. 

The first move toward a major media acquisition in Canada came in February 

2000 when telecom giant Bell Canada Enterprises (BCE) made a $2.3-billion takeover 

bid for CTV, one of the country’s two major privately-owned broadcast television 

networks. The bid was accepted by CTV shareholders the following month after BCE 

sweetened its offer slightly, and the Canadian Radio-television and Telecommunications 

Commission (CRTC) approved the creation of a trust to hold the shares until the federal 

regulator approved the deal.10 In July, Canada’s other major private television network, 

CanWest Global Communications, which also owned television networks in Ireland, New 

Zealand, and Australia, trumped BCE’s purchase of CTV with a $3.5-billion deal to buy 

the Southam newspaper chain of 13 metropolitan dailies and 130 smaller titles from 

Conrad Black’s Hollinger Inc. The oldest chain of dailies across Canada had been 

founded in the 19th Century by printer William Southam, but family control of the 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  80 

 

newspapers had declined since the early 1980s until it was gradually taken over by 

Hollinger in the mid-1990s.11 The purchase by CanWest also included the National Post 

that Black had founded in 1998 as a daily distributed across Canada on the strength of 

Southam’s nationwide resources. Acquisition of major dailies in many of the same cities 

where CanWest already owned television stations gave it considerable multimedia 

leverage, which it declared its intention to exploit by combining newsgathering resources 

across media. In Vancouver on Canada’s west coast, for example, it suddenly owned both 

daily newspapers, most of the community press, and the two largest private television 

stations with its acquisition earlier that year of market-leading BCTV.12  By combining 

newsgathering operations between its television outlets and the Southam newspapers 

across the country, CanWest estimated it could save $100 million in costs annually.13  

In September, BCE went CanWest one better by partnering with Thomson’s 

Globe and Mail newspaper to create a new a $4-billion entity called Bell Globemedia. 

This created a multimedia partnership between BCE, the CTV network and the 156-year-

old Globe and Mail, which had expanded in the early 1980s from its base as a Toronto 

daily through satellite distribution into the country’s first nationally-distributed daily.  

The partnership was announced shortly before the CRTC was to hold hearings into the 

previously-announced takeover of CTV by BCE, thus convergence became an even 

hotter topic of discussion at the hearings. But Ken Thomson, the second hereditary Lord 

Thomson of Fleet and Canada’s richest man, had taken only a minority position in the 

new Bell Globemedia, holding just 29.9 percent ownership. This prevented direct CRTC 

scrutiny of his involvement in the new enterprise for the moment, as only transactions 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  81 

 

exceeding 30 percent ownership of broadcasting companies required prior CRTC 

approval.14  

The prize for the largest Canadian media transaction in 2000, however, went not 

to BCE or CanWest Global but instead to Quebecor, which controlled almost half the 

daily newspaper circulation in the province of Quebec and had recently expanded nation-

wide by taking over the Toronto Sun chain of 15 English-language dailies and more than 

100 community newspapers across Canada. In a seven-month takeover battle, Quebecor 

outbid Rogers Communications, which until 2000 was the country’s largest media 

company with interests in cable television and magazine publishing, for Quebec cable 

giant Groupe Videotron.15 The $5.4-billion takeover included the province’s largest 

television network, TVA, which put Quebecor in the convergence game as a major player 

hot on the heels of CanWest and BCE.  

The tectonic shifts in the Canadian media landscape seen in 2000 left Bell 

Globemedia as by far the largest media firm in the country, pending regulatory approval. 

CanWest Global ranked a solid second with its acquisition of the Southam newspaper 

chain, followed by Quebecor. (See Table 1)         

Table 1 – Largest media firms in Canada16 

                              Revenue (millions) 

                                       2003        2002           Operations 

Bell Globemedia 2,734 2,176 Telecoms, CTV network, Globe and Mail  

CanWest Global 1,897 1,821 Global TV network, Southam newspapers 

Quebecor 1,217 1,173 TVA television, Sun newspaper chain 

Torstar   894    832 Toronto Star, CityMedia newspaper chain 

Rogers   845    785 Cable TV, radio, magazines 

 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  82 

 

Regulatory approval 

Approval by the CRTC of BCE’s takeover of CTV was smoothed by a $230-

million “Public Benefits” package, as required by the federal regulator since the late 

1980s. To ensure that a portion of the proceeds from corporate takeovers of media 

companies goes toward worthwhile media projects, the CRTC required acquiring 

companies to devote 10 percent of the purchase price to Public Benefits, which usually 

take the form of direct programming initiatives. Public Benefits money from media 

takeovers has also been increasingly finding its way into the halls of academia, however, 

in what some scholars have described as “greenmail” endowments.17 As part of the 

mammoth BCE deal, a number of scholarly benefits were disbursed, including $2.5 

million for an endowed chair in media convergence at Ryerson University in Toronto.18 

BCE also provided another $3.5 million to fund a Canadian Media Research Consortium 

set up between several universities, including Ryerson, York, and the University of 

British Columbia, with a mandate to “focus on the development of Canadian data for use 

in media planning.”19 Revelations in the press about a letter-writing campaign to the 

CRTC by faculty members from these institutions in support of BCE’s takeover of CTV 

led the advocacy group Canadian Journalism Foundation to sever its association with the 

CMRC in 2001.20  

In issuing its approval of the CTV takeover in December 2000, the CRTC 

required BCE to publish a “code of conduct” aimed at protecting consumers by 

prohibiting “anti-competitive behavior.”21 The issue of convergence between television 

and newspaper newsgathering operations would be decided at hearings the following 

spring, when the broadcasting licences of both CTV and CanWest Global were up for 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  83 

 

renewal. In March, however, Quebecor volunteered just such a code of conduct in 

applying for CRTC approval to take over TVA.22 The six-page code, which could only be 

changed with CRTC approval, not only promised that Quebecor’s print and broadcast 

journalists would not work together, but that they “shall at no time transmit, receive, 

exchange or discuss information by phone, fax, Internet or other technology.”23 The code 

was similar to that instituted in 1997 when Quebecor took over the smaller Quebec 

television network TQS, which it was required to divest upon acquiring TVA. The CRTC 

in July made adherence to the code of conduct a condition of approving the takeover of 

TVA by Quebecor, while also requiring a Public Benefits package of $48.9 million.24 The 

figure reflected 10 percent of the valuation the CRTC put on the TVA portion of 

Quebecor’s purchase, and was considerably higher than the $35 million Quebecor had 

been offering. 

When the CRTC convened hearings in April into the licence renewal applications 

for 31 CTV and 19 CanWest television stations, both networks balked at keeping their 

print and broadcast news operations completely separate, as Quebecor had pledged to do. 

They agreed to maintain separate management structures for print and broadcast, but 

stopped short of accepting a binding “code” of separation as a condition of licence 

renewal. They pledged only to append a one-page “Statement of Principles and Practices” 

to their renewed broadcasting licence as a voluntary “commitment” and insisted that they 

should “self-police” their own operations, which would not be subject to CRTC scrutiny. 

Yet in presenting a united front to the CRTC, as the Toronto Star pointed out, “both 

drafted their own codes for maintaining separate ‘news management structures,’ although 

they did that drafting in concert with one another.”25  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  84 

 

The networks were supported by several academics in their refusal to enact a code 

of conduct ensuring a “firewall” between their print and broadcast news operations. 

Before the licence renewal hearings began, Donna Logan, director of the Graduate 

School of Journalism at UBC in Vancouver, called a required code of conduct “draconian 

and excessive.”26  In testimony at the hearings, Fred Fletcher, chair of Communication 

and Culture program at York University in Toronto, testified that convergence between 

print and broadcast outlets would provide the “potential for greater journalistic 

competition.”27  Logan told the CRTC that cross-ownership would mean that more 

resources could be pumped into investigative journalism by multimedia owners.  

One of the things that has always disturbed me about journalism in Canada 
is that there were too many reporters chasing so few stories. . . . 
Converged journalism offers an opportunity to break out of that mould by 
freeing up reporters to do stories that are not being done and are vital to 
democratic discourse.28 

 
CanWest Global executives also threatened during the licence renewal hearings to 

launch a constitutional legal challenge if the CRTC imposed a binding code of conduct 

on its print and broadcast news operations. In August, the broadcasting licences of the 

networks were renewed for the regular seven-year term by the CRTC without the 

imposition of restrictions beyond what had been volunteered by CanWest and CTV.29 

The decision was criticized by the Brussels-based International Federation of Journalists, 

which stated it was “very, very worried” that the moves toward convergence of media 

would lead to a lowered quality of news.30 But CTV president Trina McQueen called the 

CRTC’s ruling “one of the best things that has ever happened to Canadian journalism.”31 

Due to the combined newsgathering resources of her television network and the Globe 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  85 

 

and Mail, McQueen added that international reporting and investigative journalism 

would be strengthened and thus there would soon be a “bigger pot of information.”32 

 

Subsequent events 

In December 2001, CanWest announced that thrice-weekly editorials for all its 

newspapers would be written at head office in Winnipeg, contrary to the long-standing 

Southam policy of allowing local editorial independence. This prompted reporters at its 

Montreal Gazette to withdraw their bylines in protest.33 The following week, 70 Gazette 

journalists signed a petition against what they called “an attempt to centralize opinion to 

serve the corporate interests of CanWest.” They also created a website to publicize what 

they claimed was interference in the newspaper’s content from members of the Asper 

family that owned CanWest Global. Asper influence, they claimed, had resulted in 

coverage more favorable to the federal Liberal party and the state of Israel, both of which 

the family strongly supported. But the protest died down after CanWest reportedly 

threatened journalists in an internal memo with “sanctions, including suspension or 

termination” if they persisted.34 “The slightest misstep, the memo warned – even 

‘gossiping’ – could lead to dismissal,” reported the Toronto Star.35  Company executive 

David Asper addressed what he called “the bleeding hearts of the journalist community” 

in a speech that was reprinted in CanWest newspapers. “It’s the end of the world as they 

know it,” he said, paraphrasing a song by the rock band R.E.M., “and I feel fine.”36 

The controversy grew in 2002 after long-time Halifax Daily News columnist 

Stephen Kimber in Atlantic Canada quit in January because he said his columns had been 

changed “to match the owner’s point of view.” The newspaper’s editor then resigned 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  86 

 

after admitting interference from CanWest headquarters in Winnipeg in Daily News 

content.37 The Columbia Journalism Review reported that in addition to imposing 

national editorials, one such CanWest column –  arguing that Canada should back Israel 

no matter how it responds to Palestinian suicide bombings, “without the usual 

handwringing criticism about ‘excessive force’” – even came with a no-rebuttal order. 

“Papers in the Southam chain were told to carry neither columns nor letters to the editor 

taking issue with that editorial, according to journalists at two Southam papers, who said 

the order came via a conference call.”38  

In February, CanWest chairman and patriarch Israel “Izzy” Asper wrote a column 

criticizing the CBC as “an anachronism and a waste of public funds,” as well as a “huge 

bureaucracy” of “overpaid, underworked CBC head office executives who are living well 

off the taxpayers of Canada.”39 While Asper had long opposed the very concept of a 

public broadcaster, which provided much of CanWest’s competition for television 

viewers, observers noted that his campaign had been stepped up a notch since his 

acquisition of the Southam dailies.40 Criticism of the CBC became a regular feature in 

CanWest’s newly-acquired newspapers, including charges of pro-Palestinian bias in news 

coverage.41 Soon the Aspers began demanding that the CBC drop revenue-generating 

programming such as sports and local news that could just as well be covered by private 

broadcasters and focus instead on money-losing culture and drama productions.42 

In March, reporters at the Regina Leader-Post also went on byline strike after 

they claimed a story quoting a speech at the local journalism school about CanWest’s 

national editorial policy was re-written to remove a reference to censorship.43 In June, 40 

former Southam executives took out a full-page advertisement in newspapers not owned 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  87 

 

by CanWest (the ads were refused by the former Southam dailies), criticizing the 

company’s national editorial policy and calling on the federal government to enact 

measures to ensure local editorial independence if it was not restored.44 Then the 

simmering controversy ignited into a firestorm later that month when Russell Mills, the 

long-time publisher of the Ottawa Citizen in the nation’s capital, was fired by CanWest 

Global after the Citizen called for the resignation of Liberal Prime Minister Jean Chretien 

as a result of a growing patronage scandal. After opposition politicians renewed calls for 

an inquiry into the press in Canada, the Vienna-based International Press Institute called 

the Mills firing “an attack on press freedom by an unholy coalition between politics and 

big business.”45 Televised debates in Parliament were dominated for days by accusations 

that Chretien had ordered the firing personally.46  

In September, CanWest quietly abandoned its policy of imposing national 

editorials on its newspapers, to the skepticism of some who warned that Asper family 

bias would remain in place.47 In January 2003, the Globe and Mail reported what it 

described as “this country’s most aggressive attempt to centralize editorial operations 

across a newspaper chain” when it revealed an internal CanWest memo setting out plans 

for a centralized news desk at company headquarters in Winnipeg to co-ordinate news 

coverage of the former Southam dailies across Canada.48 The following month, Senator 

Joan Fraser, who had been editor of the Montreal Gazette when Conrad Black took over 

Southam almost a decade earlier, announced that the Committee on Transport and 

Communications she chaired would hold public hearings on media ownership starting in 

the spring.49  

 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  88 

 

The Lincoln Committee 

On the parliamentary side of the Canadian government, Heritage Minister Sheila 

Copps had asked Lincoln, in his capacity as chairman of the House of Commons heritage 

committee, to investigate concentration of press ownership as early as 1999, after 

Hollinger threatened to pull its newly-acquired Southam newspapers out of the 

nationwide news co-operative, The Canadian Press, threatening its survival.50 She also 

bruited the idea of an inquiry into media ownership amidst the multimedia deals of 2000, 

but a heritage committee investigation did not start to take shape until the end of 

February 2001. Under Lincoln’s direction, it was incarnated to hold hearings into the 

future of the broadcasting system in Canada and issue a report by the end of 2001.51 But 

the following month, Asper family influence over the political coverage of Southam 

newspapers became apparent to the point that opposition MPs began demanding an  

inquiry into press ownership as well. In advance of the CRTC hearings into CanWest’s 

convergence with the Southam newspaper chain, David Asper wrote a column carried 

chain-wide that described as “remarkably unfair” press coverage of the patronage scandal 

surrounding the prime minister. According to Asper, media reporting of the so-called 

Shawinigate affair had “crossed a line that delineates solid investigative reporting from 

adjective-driven innuendo.”52  

All three federal opposition parties combined to demand an inquiry into 

concentration of media ownership in Canada, suggesting that the Aspers, who were long-

time Liberal supporters, were trying to curry favor with the government because Global’s 

television licences were up for renewal.53 Copps responded by first promising a “blue-

ribbon” panel of experts to study the impact of increased media ownership concentration 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  89 

 

in Canada.54 But within days she reversed herself and announced that media ownership 

would instead also be studied by the Lincoln Committee, along with broadcasting policy, 

with a report to issue in 2002.55 “Ours is not a race against convergence,” Lincoln said 

the following week in unveiling the expanded terms of reference of his non-binding 

review. “We’re going to lose that race. . . . We’ve got to find out what the impact is.”56  

Televised hearings were held across Canada in the spring of 2002, with a report promised 

by mid-December. Meanwhile, the planned Senate hearings into media ownership, 

chaired by Senator Joan Fraser, were adjourned to avoid “complete confusion,” according 

to Lincoln.57   

The Lincoln Committee did not issue its report until mid-June 2003, more than 

two years after its inception. Rumours began to leak out earlier that spring of a split 

between committee members from the left-wing New Democratic Party, the right-wing 

Canadian Alliance, and even government MPs. The National Post reported on June 6 that 

the committee had “been unable to achieve consensus, with even the Liberal vice-

chairman of the committee saying yesterday he will provide his own recommendations 

separately from the report.”58 The Post also scooped the report’s conclusions by reporting 

on the eve of its release not only the recommendations it would make, but also that 

Alliance party members of the committee would issue their own dissenting report calling 

for “greater openness to foreign ownership and less stringent Canadian content 

regulations.”59 The neo-conservative national daily enjoyed two days of leaked coverage 

of the recommendations and the heritage committee’s internal rift before the report’s 

official release on June 11.  

The Canadian Alliance, Bloc Quebecois and even the Liberal vice-
chairman of the committee are filing separate opinions disagreeing with or 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  90 

 

amplifying parts of the report, which includes in its title the words 
“Cultural Sovereignty.” The fact that Wendy Lill, the nationalist NDP 
member of the committee, is not filing a dissent is as telling about the 
report’s philosophical direction as the title.60 
 
Coverage of the report’s official release, its conclusions and 

recommendations, as well as the subsequent reaction to it, must be considered in 

light of the circumstances surrounding it, from its halting inception to its leaked 

release. 

 

Newspaper Coverage 

Press critics were correct in pointing to the paucity of daily newspaper coverage 

the Lincoln Report attracted. In some dailies, coverage of the report and its 

recommendations was comprehensive. In others, however, it was virtually non-existent. 

In at least one major daily, it was literally non-existent. In dailies on opposite ends of the 

political spectrum, significant qualitative differences in framing of the recommendations 

of the Lincoln Report were also detected, which may help to explain the report’s lack of 

press coverage. Database searches of Canadian newspaper coverage of the report’s June 

11, 2003 release were conducted for this study. By combining use of the databases 

Factiva and Canadian Newsstand, the coverage of most of the largest-circulation daily 

newspapers in Canada was examined. Following is a listing of the English-language daily 

newspapers with a Friday circulation of greater than 50,000. (The Lincoln Report was 

released on a Thursday.) However, no stories appeared in the archived editions of either 

the Edmonton Journal or the Montreal Gazette. On querying or examining those dailies 

directly, however, it was discovered that the Edmonton Journal did indeed carry a news 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  91 

 

item, but on recourse to the Canadian Newsstand database, that page was found not to 

have been captured. 

Table 2 –  Canadian English-Language Daily Newspapers 

   Title           Region     Owner  Circulation 

Toronto Star Ontario Torstar 440,654 

Globe and Mail National Bell Globemedia 314,178 

National Post National CanWest Global 246,504 

Vancouver Sun British Columbia CanWest Global 212,724 

Toronto Sun* Ontario Quebecor 208,429 

Vancouver Province* British Columbia CanWest Global 159,963 

Edmonton Journal Alberta CanWest Global 151,718 

Montreal Gazette Quebec CanWest Global 143,595 

Calgary Herald Alberta CanWest Global 143,210 

Ottawa Citizen Ontario CanWest Global 137,474 

Winnipeg Free Press Manitoba Canadian Newsp. 119,117 

Hamilton Spectator Ontario Torstar 105,765 

Halifax Chronicle-Herald Nova Scotia Independent   93,015 

London Free Press Ontario Quebecor   92,213 

Victoria Times Colonist British Columbia CanWest Global   78,110 

Windsor Star Ontario CanWest Global   74,686 

Edmonton Sun* Alberta Quebecor   70,984 

Calgary Sun* Alberta Quebecor   65,988 

Kitchener-Waterloo Record Ontario Torstar   65,879 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  92 

 

Saskatoon StarPhoenix  Saskatchewan CanWest Global   62,915 

Regina Leader-Post  Saskatchewan CanWest Global   57,578 

Ottawa Sun* Ontario Quebecor   50,883 

                                  * tabloid    

Source: Canadian Newspaper Association http://www.cna-acj.ca/ 

Newspapers of the Quebecor chain are not archived electronically in any of the 

databases searched by the author, nor are those of the independent Halifax Chronicle-

Herald. As a result, coverage of the Lincoln Report’s release could only be obtained for 

fifteen of the 22 dailies listed. However, these fifteen did include eleven of the twelve 

largest newspapers, as measured by circulation. Results of the database searches follow, 

listed in order of newspaper size by circulation, including the number of words devoted 

to the story, its page placement, headline, and source. 

  Table 3 – Newspaper Coverage of the Lincoln Report 

Rank Newspaper Words Page Headline Source 

  1 Toronto Star   966  A4 Cross-ownership under attack Staff 

  2 Globe and Mail   630  A4 Broadcast review proposes 

overhaul  

Staff 

  3 National Post   629  FP1 Freeze new cross-media licences, 

report says 

CanWest 

  4 Vancouver Sun     71  D8 More cash for CBC 

recommended 

none 

  6 Vancouver Province   263  A37 Keep lid on foreign ownership of 

our media, says report 

CP 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  93 

 

  7 Edmonton Journal   318  A9 Report attacks media 

convergence 

CanWest 

  8 Montreal Gazette     0    

  9 Calgary Herald   413 A12 Moratorium urged to control 

cross-media ownership 

CanWest 

 10 Ottawa Citizen   543  D1 Cross media ownership slammed CanWest 

 11 Winnipeg Free Press    552  A9  Broadcast blueprint urges more 

for CBC  

CP 

 12 Hamilton Spectator   834  E1 Increase CBC funding: study CP 

 15 Victoria Times-Colonist    882 C1 Ottawa outlines media rules CP 

 16 Windsor Star   312  A13 Freeze cross-media ownership: 

Report 

CanWest 

 19 Kitchener-Waterloo 

Record 

  587  D9 Limit foreign ownership, media 

convergence: report  

CP 

 20 Saskatoon Star-Phoenix   156  C4 Put media convergence on hold, 

report suggests 

CP 

 21 Regina Leader-Post    572 D12 Committee concerned about 

media ownership 

CanWest 

 

Discussion 

The most striking feature of the data, besides the total lack of coverage in the 

Montreal Gazette, is that news of the Lincoln Report was “buried” in another leading 

CanWest newspaper, the Vancouver Sun. The reduction by the Sun of the news of such a 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  94 

 

voluminous government report on the media to a mere 71-word “business brief” can 

perhaps be explained in part by the headline atop the story: “More cash for CBC 

recommended.” Rather than focus on the issues of cross-ownership or foreign ownership, 

which would admittedly be difficult to accomplish in 71 words, the thrust of the story 

was made the increased funding urged for public broadcasting. Given the antipathy 

exhibited toward the CBC by the Asper family, however, it is hard to escape the 

conclusion that the influence of ownership on the Vancouver Sun’s coverage of this story 

was considerable, directly or indirectly.  

However, alternative explanations have been advanced for the paucity of press 

coverage the Lincoln Report received upon its release. As Toronto Star media critic 

Antonia Zerbisias noted, the report’s length and complexity had even public broadcasting 

advocates digesting its recommendations for weeks after it was released. 

Was it just too big? Too complex? Too ambitious? Should it have been 
pre-masticated into corporate PR-style, bite-sized bits for overworked 
journalists with other stories and other deadlines? . . . Perhaps it’s simply 
bad timing; the report came just as Parliament was heading for the cottage 
hills, while journalists had Olympic bids and other matters on the news 
schedule.61  
 

Timing of the report’s release also come within weeks of several other, albeit less 

weighty, reports on the broadcasting industry, including one prepared for the CRTC on 

television drama by former CTV president Trina McQueen, one written for the Heritage 

committee on Canadian content by former National Film Board chairman Francois 

Macerola, and one on Canadian drama by the Coalition of Canadian Audio-Visual 

Unions.62 One Alliance party member of the Lincoln committee even predicted three 

weeks before its report was released that it would “likely be ignored because it’s too long 

and will be released during the Liberal leadership campaign.”63 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  95 

 

 One possible journalistic explanation for the paucity of press coverage is the 

leaked coverage of the report’s contents in the National Post for two days prior to its 

release. As most of the report’s major recommendations were thus already “old news” by 

the time it was officially released, news editors might have considered that the news 

value of timeliness was somewhat reduced as a result. Whether this would explain why 

the story got the treatment it received on the pages of the Vancouver Sun is questionable, 

however. There, the peculiar relationship the National Post has with the monopoly dailies 

must also be taken into consideration. In an attempt to sell more copies of the National 

Post in Vancouver, the national daily regularly appropriated Sun and Province stories, 

which the local dailies were reportedly prohibited by corporate fiat from carrying. This 

has reportedly led journalists at the Vancouver dailies to consider themselves playing 

“second fiddle” to the National Post.64 Also of some explanatory value might be the 

qualitative nature of the headlines the leaked news of the report’s contents garnered 

earlier in the National Post, which were framed with such headlines as “TV protectionists 

score win” and “Give Canadian TV more cash” might well have been taken by Sun 

editors, not to mention those at other CanWest-owned dailies across the country, as a 

signal from ownership about how they should treat the story. 

 

The American Parallel 

 Just as the Lincoln Report was being released in Canada, public awareness of 

almost identical issues in the U.S. was beginning to crest in grassroots outrage despite 

similarly sparse news media coverage. While Canadian news media theory is relatively 

under-developed, much research has been done on news content influences by American 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  96 

 

scholars, and the similarity between the scenarios on opposite sides of the border may 

provide some clues to help explain the highly-analogous situation. The U.S. Federal 

Communications Commission began hearings in late 2002 into proposed rule changes on 

media ownership, including lifting a 1975 prohibition on cross-media ownership in local 

markets. By the height of the debate in February 2003, however, the American 

Journalism Review reported that a survey by the Pew Research Center found 72 percent 

of Americans had heard “nothing at all” about the proposed relaxation of media 

ownership rules. 

As the FCC moved toward moved toward final action on a plan that would 
greatly benefit a handful of large companies, most newspapers and 
broadcast outlets owned by those companies barely mentioned the issue. . . 
. The survey also found that the more people did know, the more they 
tended to oppose what the FCC was doing. In other words, Big Media had 
an interest in keeping people uninformed.65 
 

 The American Journalism Review undertook a content analysis of coverage of the 

FCC hearings in major media outlets for the first five months of 2003, prior to its June 2 

vote to lift the cross-ownership ban. “While some newspapers produced a respectable 

flurry of stories in the weeks prior to the FCC’s action, the major networks – where most 

people get their news – acknowledged the issue only after protests in Washington had 

grown impossible to ignore.”66 The Columbia Journalism Review concluded that the 

coalition between politicians and activists on both the left and right to oppose the FCC 

changes, which resulted from growing public concern about the narrow perspective of 

U.S. media following the September 11 terrorist attacks and the subsequent war in Iraq, 

had surprised even industry insiders. “It is not every day that the ideological lines get 

redrawn over an issue. . . .  Media had become a political issue, as deeply felt as the 

economy, health care, or education.”67  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  97 

 

The question of censorship – or more significantly self-censorship – had been 

taken up by the Columbia Journalism Review several years earlier with a survey of 

journalists by the Pew Research Center. While direct censorship of the news by media 

owners was not found to be a problem, the more insidious forces of self-censorship were 

found to be “pervasive” among media gatekeepers. “Pressure from local power brokers 

may be less pernicious than the self-censorship of editors, producers, or reporters who 

simply choose a service story or an easier topic and shortchange their public.”68 While 

the line between overt censorship and self-censorship often blurs, Pew interviews with 

journalists found that “subtle and not-so-subtle signals” define the boundaries of news.69  

 Concern in the U.S. with the influence of press owners in shaping news content 

dates to at least the 1947 report of the Commission on Freedom of the Press, which 

proposed self-regulation of the press in the form of “social responsibility” to forestall 

government regulation, which it concluded might otherwise be called for. The Hutchins 

Commission, as it was known, concluded that the news published in U.S. newspapers at 

that time was “twisted” by numerous influences, including the personal interests of 

owners.70 The “exaggerated drives for power and profit  which have tended to restrict 

competition and promote monopoly” had worked against the public interest, the 

commission concluded, and should be addressed by government action, if need be. “If the 

freedom of the press is to achieve reality, government must set limits on its capacity to 

interfere with, regulate, or suppress the voices of the press or to manipulate the data on 

which public judgment is formed.”71 

 Sociological studies of influences on journalists dating to the 1950s have shown 

the considerable impact of ownership on shaping the news. Breed’s 1955 study of 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  98 

 

newsroom socialization revealed the mechanism of social control used by publishers to 

enforce adherence to a newspaper’s editorial policy through the “slanting” of news 

stories. The enforcement of a newspaper’s policy on certain issues, Breed concluded, was 

not achieved through the use of formal guidelines, but instead informally through a 

publisher’s use of power over “mobility aspirations” of journalists.72  

“Slanting” almost never means prevarication. Rather, it involves omission, 
differential selection, and preferential placement, such as “featuring” a 
pro-policy item, “burying” an anti-policy item in an inside page, etc. . . . 
Policy is covert, due to the existence of ethical norms of journalism; 
policy often contravenes these norms. No executive is willing to risk 
embarrassment by being accused of open commands to slant a news 
story.73 
 

 A study conducted in the 1960s and 1970s of major several U.S. news media 

outlets by Gans showed that while executives of media corporations have “virtually 

unlimited power” over news content, they are not able to exercise it continuously due to 

time constraints and their location outside the newsroom. According to Gans, however, 

this made the occasional intervention of ownership in news content all the more 

influential. “Their role in story selection and production is intermittent. . . . they do not 

exercise their power on a day-to-day basis. Perhaps because they do not do so, the 

journalists pay close attention to their periodic suggestions, and at times, they 

overreact.”74 As Shoemaker and Reese noted in their compendium of influences on news 

content: “The absence of visible attempts at control does not mean that none are being 

made. Whenever media workers deduce what their supervisors want and give it to them, 

de facto control has been exercised.”75 

 

 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  99 

 

The Canadian Context 

 The increasingly concentrated ownership of the press in Canada was the subject 

of federal government inquiries that reported in 1970 and 1981. The Special Senate 

Committee on Mass Media chaired by Senator Keith Davey noted that ownership of 

Canada’s dailies by the three largest newspaper chains had increased from 25 percent in 

1958 to 45 percent in 1970. Forcing the chains to open their account books to public 

scrutiny for the first time, the Davey committee declared their profits “astonishing,” at 

double the average of other manufacturing enterprises. “An industry that is supposed to 

abhor secrets is sitting on one of the best-kept, least-discussed secrets, one of the hottest 

scoops, in the entire field of Canadian business – their own balance sheets.”76 By 1970, 

“genuine” newspaper competition existed in only five Canadian cities, the Senate report 

noted, and the inexorable economics of the newspaper industry would inevitably lead to a 

lessening of competition and a tightening of ownership control. 

This tendency could . . . lead to a situation whereby the news (which we 
must start thinking of as a public resource, like electricity) is controlled 
and manipulated by a small group of individuals and corporations whose 
view of What’s Fit to Print may closely coincide with . . . What’s Good 
For Business.  .  .  . There is some evidence, in fact, which suggests we are 
in that boat already.77 
 

 The Davey committee made several recommendations to stem the tide of 

increased concentration of press ownership in Canada and to foster independent voices in 

the media, including a Press Ownership Review Board  to approve – or, more likely, 

disapprove – of newspaper sales or mergers, and a system of subsidies to encourage 

alternative publications. But after years of vigorous debate, neither recommendation was 

enacted, and Davey concluded, years later in his memoirs, that “we have in this country 

not the press we need, but rather the press we deserve. . . . The sad fact is that the media 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  100 

 

must self-regulate because most Canadians are not prepared to demand the press they 

need.”78 

 A decade later, an even more comprehensive review of press ownership in 

Canada resulted from the simultaneous closure on August 27, 1980 of dailies in Ottawa 

and Winnipeg by the Thomson and Southam chains. The events of “Black Wednesday,” 

as it became known, prompted a Royal Commission on Newspapers chaired by university 

professor and former journalist Tom Kent. It reported a year later with proposed limits on 

the size of newspaper chains, two of which by then controlled 58 percent of the nation’s 

dailies. “Newspaper competition, of the kind that used to be, is virtually dead in Canada,” 

reported the commission “This ought not to have been allowed to happen.”79 The Kent 

commission proposed a Canada Newspaper Act limiting the number of dailies that could 

be controlled by one company in any region of the country. Due to expansion of the 

Globe and Mail from its Toronto base to a national daily through satellite distribution, it 

recommended that Thomson be required to choose between it and it other titles across the 

country. Reaction by publishers was furious, led by the Globe and Mail, which lambasted 

the Kent commission report as a “veritable idiot’s delight of interference in the ownership 

and operation of the nation’s press.”80  

 Kent observed that the one-sided nature of press reaction to his commission’s 

proposed controls “fully confirms the analysis of the state of the problems of the 

newspaper industry.”81 But with an election looming, press controls were a perilous 

prospect for the Liberal government of long-time prime minister Pierre Elliot Trudeau. A 

watered-down version of Kent’s limits on ownership was eventually tabled, but it died on 

the order paper with the transition to a Conservative administration in 1984. As a result, 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  101 

 

Canada had by the mid-1980s the most highly-concentrated press ownership in the 

Western world.82 The exhaustive examinations of the Davey committee and the Kent 

commission within a decade of each other had not only failed to result in reform of press 

ownership, but they had perhaps served to prove the impossibility of instituting such 

reform in the face of press opposition to it. As the debate again died down in the mid-

1980s, the multi-volume reports of Davey and Kent languished “dog-eared on Canadian 

bookshelves where they had been placed out of mind by a generation grown weary of the 

debate over press regulation.”83  

 

Conclusions 

 One of the strongest recommendations of the Royal Commission on Newspapers 

was against cross-media ownership. “Common ownership of different media in one 

community is clearly a restriction on competition, a lessening of the diversity of voices 

providing information and expressing opinion.”84 But the successive failures of the 

Davey committee and the Kent commission to prompt reform left the door open for the 

expansion of cross-media ownership in Canada. With concentration of press ownership 

near a theoretical maximum, the only way remaining to effect corporate ownership 

efficiencies was through consolidation across media. One of the strongest arguments 

against the Kent commission’s proposed reforms was that, while it had chronicled the 

potential for the abuse of accumulated political power through increased concentration of 

press ownership, it had not proven that power had actually been abused, as the 

commission itself admitted. 

We are concerned only about the special case of newspapers, the particular 
consequences of conglomeration on the way newspapers discharge their 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  102 

 

responsibility to the public. The effect is to undermine their legitimacy; it 
is to create a power structure of which the best defence, on the evidence of 
the principal corporate proprietors themselves, is that they do not exercise 
that power.85 
 

Two decades later, the obvious exercise of ownership influence over the news published 

in Canadian dailies now renders Kent’s caveat passe. Whether the influence is exercised 

directly or, more likely, indirectly through the more insidious mechanisms of 

socialization and self-censorship as outlined by sociologists Breed and Gans, the end 

result is the tailoring of news content to suit the political preferences of ownership. Given 

that the largest owner of daily newspapers in Canada is not only overtly political but also 

owns one of the largest television networks in the country, it is understandable why 

Canadians are seriously rethinking their traditional aversion to regulation of press 

ownership. Specific instances such as the scarcity of coverage attracted by news items 

that are not in the interests of ownership to publicize, such as the Lincoln report, will only 

serve to add credence to those who continue to call for reform.  



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  103 

 

References 

                                                 
1  David Taras, “Does Canadian TV have a future?” Winnipeg Free Press, July 6, 2003, 
B4.  

2  Canada, Standing Committee on Canadian Heritage, Our Cultural Sovereignty: The 
Second Century Of Canadian Broadcasting (Ottawa: Queen’s Printer), 2003, 405. Also 
available online at 
http://www.parl.gc.ca/InfoComDoc/37/2/HERI/Studies/Reports/herirp02-e.htm  
 
3 Ibid., 411. 

4  Antonia Zerbisias, “Heritage report buried,” Toronto Star, July 10, 2003, A23. 

5  Laura Bracken, “Fate of Lincoln report falls to Martin,” Playback, November 24, 2003, 
2. 

6  Ibid. 
 
7  Sean Davidson, “Report? What report? Critics warn that media concentration is 
threatening debate and broadcast reform,” Playback, January 5, 2004, 1.  
 
8  Ibid. 
 
9  See Allan Bartley, “The regulation of cross-media ownership: The life and short times 
of PCO 2294,” Canadian Journal of Communication, Summer 1988, pp. 45-59. 

10  Michael Lewis, “CRTC approves trust to hold CTV shares: clears way for BCE,” 
National Post, March 23, 2000, C9.  

11  Marc Edge, “The Good, the Bad, and the Ugly: Financial Markets and the Demise of 
Canada’s Southam Newspapers,” International Journal on Media Management, Winter 
2003. 
 
12  CanWest was ordered to divest one of the stations and sold its original Vancouver 
affiliate CKVU. 

13 James Brooke, “Canadian TV Makes a Move Into Papers” New York Times, August 1, 
2000, 1. 

14  Matthew Fraser, “Monty will have his way with CRTC: Regulators will play along 
with BCE’s revised agenda,” National Post, September 18, 2000, C3. 
 
15  Bertrand Marotte, “Quebecor wins Videotron,” Globe and Mail, September 13, 2000, 
B1. 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  104 

 

                                                                                                                                                 

16  Patti Summerfield, “Canada’s top 12 media companies,” Strategy, November 17, 
2003, 4. 

17  Peter Johansen, David H. Weaver, and Christopher Dornan, “Journalism Education in 
the United States and Canada: not merely clones,” Journalism Studies, 2001, 476. 
 
18  Matthew Sekeres, “Ryerson endowment hinges on BCE deal,” Globe and Mail, 
August 15, 2000, A6. 

19  “BCE Inc. Further re CTV Acquisition.,” Regulatory News Service, July 18, 2000. 

20  Murray Whyte, “CJF washes hands of donation,” National Post , May 30, 2001, A2.  

 
21  Dana Flavelle, “BCE-CTV media giant given CRTC’s blessing,” Toronto Star, 
December 8, 2000, E1. 
 
22  Allan Swift, “TVA will be independent, Quebecor says – Print, broadcast newsrooms 
to remain separate,” Toronto Star, March 27, 2001, 1.  
 
23  Antonia Zerbisias, “Ready or not, CRTC takes on media convergence,” Toronto Star, 
April 14, 2001, O6. 

24  Paula Arab, “Quebecor deal for TVA approved – CRTC orders news operations be 
kept separate,” Toronto Star, July 6, 2001, E3. 

25 “Networks balk at new rules for licences ,” Toronto Star,  April 26, 2001, A21. 

26  Zerbisias, “Ready or not, CRTC takes on media convergence.” 
 
27 “Code of conduct the big debate at CRTC hearings,” Regina Leader-Post, April 26, 
2001, C2. 
 
28 Ibid. 

29 Susan Pigg, “CRTC okays merged newsrooms – But management of newspaper and 
TV operations must be separate,” Toronto Star, August 3, 2001, A3. 

30 Heather Scoffield, “Writers blast convergence decision,” Globe and Mail, August 7, 
2001, A6. 

31 Heather Scoffield, “CRTC okays newsroom convergence,” Globe and Mail, August 3, 

2001, B1. 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  105 

 

                                                                                                                                                 
32  Ibid. 
 
33  Elizabeth Church, “Southam’s national editorial policy comes under fire,” Globe and 
Mail, December 7, 2001, A12. 

34 Tu Tranh Ha, “‘Sparks fly in Quebec over changes at Gazette,” Globe and Mail, 
December 21, 2001, A7. 

35  Bill Schiller, “Aspers flex their media muscle,” Toronto Star, December 23, 2001, A1. 

36 David Asper,  “Who controls freedom of speech?” Calgary Herald, December 14, 
2001, A29. 

37 John Miller, “How free is our so-called free press?” Toronto Star, April 26, 2002, A25. 

38 Aaron J. Moore, “Ownership: A chill in Canada,” Columbia Journalism Review, 
March/April 2002, 11. 

39  I.H. Asper, “So who’s watching the CBC?: Nothing ‘essential’ about it,” National 
Post, February 27, 2002, A17. 

40  “CanWest’s anti-CBC campaign gets louder,” Toronto Star, February 22, 2002, 10. 
 
41  Irwin Block, “Asper blasts CBC, world media as anti-Israel,” Vancouver Province, 
October 31, 2002, A15.  
 
42  Joe Paraskevas, “CBC should get out of local news, sports, Asper says,” Vancouver 
Sun, March 18, 2003, C4.  
 
43  Keith Damsell, “CanWest Global’s loss doubles,’ Globe and Mail, November 15, 
2001, B9. 
 
44  Keith Damsell, “CanWest editorial policy blasted in ad,” Globe and Mail, June 6, 
2002, A6. 

45 Kim Lunman and Shawn McCarthy, “Sacking of Ottawa publisher draws international 
criticism,” Globe and Mail, June 19, 2002, A1. 

46 Clifford Krauss, “Canadian Press Freedom Questioned in Publisher’s Firing,” New 
York Times, June 29, 2002, 3. 

47  David Estok, “Aspers’ views won’t disappear, but just take on subtle guise,” Globe 
and Mail, October 2, 2002, B11. 
 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  106 

 

                                                                                                                                                 
48  Keith Damsell, “CanWest set to launch news hub,” Globe and Mail, January 20, 2003, 
B13. 
 
49  Irwin Block, “Conference features clash over media ownership,” National Post, 
February 15, 2003, A12. 

50  Jeff Sallott, “Copps asks committee to consider future of CP,” Globe and Mail, 
October 30, 1999, B3. 

51  Ian Jack, “Commons panel to hold hearings on broadcasting,” National Post, March 1, 
2001, A10. 

52 David Asper, “To Chretien’s accusers: Put up or shut up,” National Post, March 7, 
2001, A17. 

53 Campbell Clark, “Freedom of the press questioned: Essay defending PM prompts 
opposition MPs’ call for inquiry into media ownership,” Globe and Mail, March 13, 
2001, A9.  

54  Graham Fraser and Allan Thompson, “Ottawa to study media ownership,” Toronto 
Star, March 13, 2001, 1. 
 
55  Ian Jack, “Ottawa drops study of media ownership,” National Post, March 17, 2001, 
A6. 

56 Heather Scoffield, “Ottawa and the Goliaths: Media giants are converging at breakneck 
speed. Will regulators be left in the dust?” Globe and Mail, March 26, 2001, R1. 

57  Ian Jack, “Commons committee to probe media issues,” National Post, June 22, 2002, 
A22. 
 
58  Ian Jack, “Committee divided on report,” National Post, June 6, 2003, A6. 
 
59  Kate Jaimet, “TV protectionists score win at Commons heritage committee: Keep 
content restrictions,” National Post, June 10, 2003, FP6. 
 
60  Ian Jack, “Give Canadian TV more cash, MPs say: Ottawa told to make decision on 
cross-media ownership,” National Post, June 11, 2003, FP5. 
 
61  Zerbisias, “Heritage report buried.” 
 
62  John McKay, “Report will stand out,” Montreal Gazette, June 28, 2003, D14. 
 
63  Simon Tuck, “Broadcasting report expected,” Globe and Mail, May 20, 2003, B3. 
 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  107 

 

                                                                                                                                                 
64  Brian Preston, “The Post And The Coast: How the Post dimmed the Sun,” Vancouver, 
October 1999, 31. 

65 Charles Layton, “News Blackout,” American Journalism Review, December/January 
2004, 20. 

66  Ibid. 

67  Gal Beckerman, “Tripping up big media,” Columbia Journalism Review, 

November/December 2003, 15. 

68  Trudy Lieberman, “You Can’t Report What You Don’t Pursue,” Columbia Journalism 

Review, May/June 2000, 44. 

69  Ibid. 
 
70  Commission on Freedom of the Press, A Free and Responsible Press (Chicago: 
University of Chicago Press, 1947), 68. 
 
71  Ibid., 8. 
 
72  Warren Breed, “Social Control in the News Room,” Social Forces, May 1955, 326. 
 
73  Ibid. 
 
74  Herbert J. Gans, Deciding What’s News (New York, Random House, 1979), 94. 
 
75  Pamela J. Shoemaker and Stephen D. Reese, Mediating the Message: Theories of 
Influences on Mass Media Content 2nd Ed. (White Plains, NY: Longman, 1996), 170. 
 
76  Canada, Special Senate Committee on Mass Media, The Uncertain Mirror (Ottawa: 
Information Canada, 1970), 63. 

77  Ibid., 4. 

78  Keith Davey, The Rainmaker: A Passion for Politics (Toronto: Stoddart, 1986), 153. 
 
79  Canada, Royal Commission on Newspapers, Report (Ottawa: Minister of Supply and 
Services, 1981), 215-218. 
 
80  Robert Lewis, “The pressure on the press,” Maclean’s, August 31, 1981, 30. 

81  Ibid. 



Canadian Journal of Media Studies, Vol. 2(1)  108 

 

                                                                                                                                                 
82  Peter J. S. Dunnett, The World Newspaper Industry (London: Croom Helm, 1988), 
199. 
 
83  Marc Edge, “The Press We Deserve: A Legacy of Unheeded Warnings,” Textual 
Studies in Canada, Fall 2002, 1. 
 
84  Canada, Royal Commission on Newspapers, Report, 230. 
 
85  Ibid., 219. 


